neděle 1. dubna 2012

FunCub - stavba

RC model Multiplex FunCub by jistě šel splácat za jedno odpoledne. Protože mě stavění baví, chci si ho užívat co možná nejdéle. Rád vše důkladně promýšlím, nakreslím si dopředu i provedení povrchové úpravy a teprve pak se pouštím do stavby.
Jak jsem již naznačoval, stavba RC letadla FunCub není příliš náročná. I tak by se dalo spousta věcí nevratně pokazit přílišnou zbrklostí. Takže v klidu a podle návodu. Také je třeba rozmyslet kroky, které návod neřeší, jako je osvětlení a povrchová úprava.

FunCub trup:

- pomocí lepidla Multiplex ZACKI Elapor lepím nejprve zámky kabiny a držáky motorového lože, tak, že nejprve nastříkám plastové díly aktivátorem, nanesu lepidlo na elaporové díly trupu a přiložím.
Sekundové lepidlo díky aktivátoru okamžitě vytvrzuje.
Jako "vylepšení" vlepuji uhlíkové pásky (asi 3x1mm) pro zesílení pevnosti v prostoru spodní části kabiny. Zesílení by mohlo zmírnit, případně napomoci odstranit vibrace od motoru a také při případné "čenichovce" vydrží toto slabé místo více bez následků.
- Dalším krokem je vlepení trubiček táhel na vnější stranu trupu. Nejprve však zkouším, rozměřuji a zkracuji trubičky o 3cm. Poté nanesu lepidlo do prolisu, vmáčknu trubičku a přestříknu aktivátorem.
- Slepení opěrných desek upevňovacích šroubů křídla. Na jednu půlku nanesu trochu lepidla a k secvaknutí polovin destiček jsem použil kombinačky. Slepené destičky vsunu nasucho do trupu, abych vyzkoušel, jak na sebe půlky trupu pasují - jak jinak než dokonale (díky Multiplexi!). Destičky se poté zalepí do jedné poloviny trupu.
- Důležitá odchylka od návodu: nyní je třeba rozvrhnout a připravit výřezy pro vodiče LED osvětlení umístěné v trupu. Po slepení trupu už by to totiž jaksi nešlo.
Červená LED (na vrcholu směrovky) vychází v zadní části trupu skrz trubičku, aby šlo vodičem posunovat pro lepší manipulaci při lepení ocasních ploch. Druhá bílá LED by správně měla být dole vzadu na směrovce, což se mi rozhodně nechtělo řešit, takže jsem ji pro jednoduchost umístil na spodním konci trupu, před ostruhovým kolem.
Vodiče jsou zbytečně dlouhé, rozhoduji se pro jejich zkrácení. Šmik, kus ustřihnout, spájet a zasmrštit.
Aby nedošlo k záměně, je dobré všechny kabely označit. Volné konce zatím fixuji lepenkou, aby nepřekážely.
- Slepení trupu. Tentokrát jsem lepil pouze sekundovým lepidlem (ZACKI) bez Purexu. Lepení dopadlo dobře. Němečtí inženýři to dobře vymysleli.
Pokud někde došlo k vytlačení kapiček lepidla, uhladil jsem je normálně prstem (ono se to brzo z prstů oloupe) a přestříkl aktivátorem. Tím okraje hned drží u sebe a uvnitř ať si lepidlo v klidu vytvrzuje jak chce.

Upozornění: toto není oficiální stavební návod, pouze můj osobní postup. V případě, že mne budete napodobovat, činíte tak na vlastní odpovědnost.

Žádné komentáře:

Okomentovat